poniedziałek, 14 listopada 2016

Kładzione kluski jaglane z sosem pieczeniowym i jarzynką

Tak mnie naszło przy niedzieli na kluchy z sosem. Kluchy są jaglane z dodatkiem marchewki, a sos a'la pieczeniowy. Jarzynka oczywiście zasmażana. A wszystko to bez glutenu.
Trochę się zeszło, ale efekt wart był włożonej pracy. 
Przepisy, z których korzystałam modyfikowałam nieco, gdyż nie trzymałam się ściśle proporcji.


Kluski kładzione z kaszy jaglanej (opierałam się na TYM przepisie):
-1 kubek suchej kaszy jaglanej
-3 i 1/3 kubka wrzątku (więcej niż zwykle, żeby kasza się rozgotowała)
-1 ugotowana marchew
-5 łyżek mąki kukurydzianej
-5 łyżek mąki ziemniaczanej
-posolony wrzątek do gotowania klusek
-olej

Kaszę podprażyć w garnku o grubym dnie. Gdy zacznie wydzielać charakterystyczny, orzechowy zapach, dodać wrzątek (OSTROŻNIE!), przykryć i nie mieszając gotować do wchłonięcia całego płynu.
Gdy masa nieco tylko przestygnie, zmiksować "żyrafą" dodając marchewkę (gotowałam w talarkach w niewielkiej ilości wody), obie mąki i ugnieść porządnie. Ja użyłam drucianej, falistej ugniataczki do ziemniaków, bo do dłoni masa zbyt mocno się kleiła.
Zagotować osoloną wodę w większym garnku i wkładać do niej kluski nabierane łyżką do zupy. Gotować 2-3 minuty (do wypłynięcia). Na durszlaku skropić odrobiną oleju.

Sos pieczeniowy (mniej więcej z TEGO przepisu):
-spory kawałek bulwy selera
-1 nieduża pietruszka
-1 średnia marchewka
-2 średnie cebule drobno pokrojone
-3 łyżki oleju do smażenia
-2 ziarna ziela angielskiego
-1 łyżeczka  czosnku granulowanego
-1 nieduży listek laurowy
-1/3 szklanki przecieru pomidorowego z kartonika
-2 łyżeczki cukru (można pominąć)
-2-3 łyżki sosu sojowego (u mnie bezglutenowy)
-1 łyżeczka bulionu w proszku bez chemicznych dodatków (można pominąć)
-sól&pieprz
-woda do gotowania
-1/2 szklanki czerwonej soczewicy namoczonej przez godzinę

Obrane warzywa zetrzeć na tarce.
Cebulę porządnie zrumienić na oleju z dodatkiem soli, ziela i listka laurowego. Przełożyć do garnka, dodać warzywa, przyprawy i zalać ZIMNĄ wodą tuż ponad poziom warzyw. Gotować pod przykryciem na niewielkim płomieniu ok.1 godzinę. Dodać soczewicę i gotować jeszcze ok pół godziny. Następnie wlać przecier pomidorowy, pogotować jeszcze z kwadransik, wyjąć ziela i listki i całą masę ostrożnie zmiksować na gładko.

Jarzynka z buraków (z przepisu mojej Mamy) :
-8 - 10 niedużych buraków ugotowanych w łupinach i obranych
-sól&pieprz do smaku
-ok 1 szkl. wrzątku
-2 łyżki octu jabłkowego
-1 łyżeczka cukru
-2 łyżki mąki (u mnie tym razem 1 gryczanej i 1 kukurydzianej - działa! ;)
-ok. 4 łyżek oleju

Buraki utrzeć na drobnych oczkach tarki ("łezki"), przełożyć do garnka, zalać wrzątkiem, dodać sól i pieprz, i gotować ok 30 minut.
Pod koniec tego czasu, dodać ocet i cukier - wymieszać.
W tym samym momencie (jakoś się trzeba rozdwoić...) na niedużej patelni rozgrzać olej, dodać obie mąki i podgrzewać mieszając przez ok. 2 minuty. Masę z patelni przelać do garnka i natychmiast wymieszać bardzo dokładnie.

Wszystkie składniki obiadu fajnie się komponują z dodatkiem dobrych ogórków kiszonych.




A na deser Kiciusie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...